אחריות הורית משותפת-האם זה אפשרי?

אחריות הורית מתייחסת לסמכות החוקית שיש להורים על בריאותם וחינוכם של ילדיהם. זה כולל קבלת החלטות לגבי היכן עליהם ללמוד בבית הספר, טיפול רפואי והיבטים משמעותיים אחרים בחיי הילד.

ברוב המקרים, האחריות ההורית משותפת בין שני ההורים. עם זאת, במקרים נדירים בתי המשפט רשאים להקצות אחריות הורית בלעדית או סמכות קבלת החלטות אולטימטיבית להורה אחד.

מהן הורות אחריות משותפת?

אחריות הורית משותפת היא מונח המשמש לתיאור יחסי שיתוף פעולה בין הורים, בו שני הצדדים עובדים יחד על החלטות מרכזיות עבור ילדיהם – כגון בית ספר, בריאות ופעילויות מחוץ לבית הספר.

המונח מועדף לעיתים קרובות על פני מונחים כמו 'הורות שווה', 'הורות מעורבת' או 'הורות שיתופית' המתייחסים להמשך מעורבותו של הורה בחיי ילדם לאחר גירושין. אמנם ניתן ליישם מושגים אלה, אך הם אינם מדויקים או ספציפיים בדיוק כפי שמשמעותה' אחריות הורית משותפת'.

על פי עיקרון זה, על שני ההורים לחלוק אחריות הורית לגידול ילדם.

בנוסף, שני ההורים חייבים לעשות מאמץ להתייעץ אחד עם השני על עניינים גדולים לטווח ארוך. למרבה הצער, זה לא תמיד אפשרי, במיוחד כשמדובר בשינויים כמו דיאטה או בחירות לבוש לילד.

ברוב המקרים, זה לטובת הילד עבור שני ההורים להיות מעורבים בחינוך של הילד שלהם. אם הצדדים אינם יכולים להגיע להסכמה בנושאים אלה, בתי המשפט רשאים להיכנס ולקבל החלטה המשרתת את טובת הילד; לעתים קרובות מורה כי שני ההורים חולקים אחריות הורית למשימה זו.

כיצד אוכל להוכיח אחריות הורית?

להורים יש מספר חובות כלפי ילדיהם, כגון הגנה עליהם מפני נזק ומתן מזון, ביגוד ובית.

למרות שההורים בדרך כלל מבינים את חובתם לטפל בילדם, הפרטים יכולים להיות מורכבים כאשר ההורים נפרדים או מתגרשים ומשמורת על הילד משתנה.

בסופו של דבר, בית המשפט יעריך את אחריות ההורים על פי מה שנראה לו לטובת הילד. החלטה זו צריכה להבטיח שלילדים יהיה קשר משמעותי עם שני ההורים.

בית המשפט יביא בחשבון גם את הצורך להגן על ילד מפני פגיעה פיזית ופסיכולוגית, הזנחה או התעללות. אם היא מאמינה שאחד ההורים גרם או חשף את ילדם לסכנות אלה, הוא עלול להסס להעניק אחריות הורית בלעדית.

ישנן מספר דרכים לבסס אחריות הורית, כולל חתימה על הסכם אחריות הורית ובקשת אישור בית משפט. מסמכים אלה אמנם אינם מחייבים מבחינה משפטית, אך הם יכולים לשמש ראיה לכך שגם אתה וגם ההורה השני הסכמתם על אחריות משותפת לילד.

האם ניתן לסרב לאחריות הורית?

ברוב המקרים, לא ניתן לסרב לאחריות הורית-יש נטל הוכחה גבוה ביותר לכך שהורה לא הצליח להפעיל טיפול ושליטה סבירים בילדו. עם זאת, בתי המשפט ישקלו נסיבות חריגות והאם עדיף שמערכת בתי המשפט תסיר לחלוטין את האחריות ההורית.

כאשר זה קורה, בתי המשפט רואים לעתים קרובות מינוי הורה אחד כאחריות הורית בלעדית לקבלת החלטות מרכזיות עבור הילד. אולם לפני מתן ייעוד זה, על השופטים לשקול את כל הגורמים הרלוונטיים ואת טובת הילד.

הורים עשויים גם להסכים שההורה השני שלהם יכול לקבל החלטות קלות מבלי שהם מעורבים בתהליך. כדי להשיג זאת, ההורים צריכים למלא טופס אחריות הורית ולהגיש אותו לבית המשפט לאימות.

זה יכול לקחת יותר זמן, אך בסופו של דבר מועיל הן לילדים והן להוריהם. זה גם מבטיח שלילד יהיה קשר עם שני ההורים בסביבה מאובטחת-מה שמסייע לצמיחתם הנפשית והרגשית כמו גם להגביר את הכבוד אליהם כהורה. תהליך מסוג זה דורש יותר מאמץ אך משתלם בסופו של דבר כאשר כל המעורבים מרוויחים.